Współczesne firmy przygotowują się na nową tendencję, która według ekspertów może mieć większy wpływ na rynek niż e-commerce. Procesy kupna i sprzedaży stale się zmieniają, a dzięki postępom technologicznym, przestają być wyłącznie domeną ludzi.
Co to są klienci-maszyny?
Klienci-maszyny, znani również jako custoboty, to programy wyposażone w sztuczną inteligencję, zdolne do automatycznego nabywania i zbywania produktów. Gartner przewiduje, że te innowacje znacząco wpłyną na handel i przemysł w nadchodzących latach. Firma konsultingowa zaleca zgłębianie tego trendu, który angażuje konsumentów, przedsiębiorstwa i maszyny, określając go jako „największą szansę biznesową dekady”.
Ogromny potencjał
Klienci-maszyny stają się rzeczywistością. W erze AIoT i IIoT miliardy połączonych urządzeń na całym świecie mogą dokonywać zakupów samodzielnie. Należą do nich smartfony, tablety, komputery, smartwatche, głośniki i drukarki. Urządzenia te są zdolne do analizowania informacji i podejmowania decyzji, a technologia umożliwiająca te działania wciąż się rozwija.
Klienci-maszyny różnią się znacznie od ludzi, co będzie miało duży wpływ na strategie komercyjne:
Przygotowanie do obsługi klienci-maszyn
Pojawienie się custobotów wpłynie także na procesy pozyskiwania i obsługi klientów:
Jeśli chcesz zoptymalizować operacje logistyczne, skontaktuj się z nami.