Rozwój logistyki prowadzi do powstawania nowych zawodów, które mają spore znaczenie dla pracy magazynów. Jednym z nich jest supply chain manager, czyli menedżer łańcucha dostaw. Zadaniem pracownika na tej pozycji jest kontrolowanie różnych procesów w celu zwiększenia wydajności magazynu.
Głównym zadaniem menedżera łańcucha dostaw jest stała koordynacja dostaw i planowanie wszelkich działań z nimi związanych. Osoby na tym stanowisku muszą nieustannie pilnować dostępności zapasów, produktów i materiałów, jak również zdolności produkcyjnych. To w rękach supply chain managera leży tworzenie zaopatrzenia towarów, dystrybucja, a także kontakt z dostawcami czy klientami. Taki pracownik odpowiada za wszelkie procesy logistyczne, które dzieją się w zakładzie i na magazynie. Poza uzupełnianiem zapasów, dystrybucją towarów czy pilnowaniem sytuacji na liniach produkcyjnych supply chain manager musi również kontrolować przepływ informacji, materiałów oraz zakres wykonywanej pracy.
Idealni kandydaci na stanowisko supply chain managera to osoby po studiach ekonomicznych bądź administracyjnych, które dysponują dyplomem Supply Chain Management (SCM). Aby zdobyć pracę jako zarządca łańcucha dostaw, należy zdobyć wiedzę z wielu obszarów:
To jednak nie wszystko. Niezbędne będą także zdolności przywódcze oraz umiejętności analityczne. Dużym plusem jest także znajomość różnych programów i systemów komputerowych, które służą do zarządzania pracą magazynu czy linii produkcyjnej, czyli oprogramowanie typu WMS i MES. Należy pamiętać, że supply chain manager powinien wykazywać się wiedzą na różnych poziomach – począwszy od roli poszczególnych elementów magazynu, takich jak regały paletowe, aż po informacje dotyczące konkretnych systemów.
Cyfrowy rozwój przedsiębiorstw i linii produkcyjnych to ogromne ułatwienie dla osób zajmujących stanowiska tego typu, lecz jednocześnie jest to źródło nowych obowiązków. Warto jednak zaznaczyć, że dzięki takim rozwiązaniom wiele procesów można kontrolować znacznie szybciej i bardziej efektywnie. Supply chain manager pracujący w firmie skupiającej się na automatyzacji magazynu będzie mieć znacznie łatwiejsze zadanie ze względu na dostęp do szeregu narzędzi cyfrowych, które ułatwiają kontrolę i zarządzanie procesami odbywającymi się w zakładzie.
Istotną kwestią jest tutaj także reagowanie na awarie. Dzięki systemom zarządzanym przez odpowiednie osoby można bardzo szybko zidentyfikować źródło problemu i wyeliminować czynniki, które utrudniają pracę magazynu. W efekcie wszystkie komponenty, na przykład regały wspornikowe czy paletowe, mogą działać z pełną efektywnością i minimalnymi przestojami.
Supply chain manager to pracownik odpowiedzialny za cały łańcuch dostaw. W rękach osób na tym stanowisku jest przede wszystkim zarządzanie pracą i zlecanie konkretnych czynności innym pracownikom. Oto podstawowe obowiązki supply chain managera:
Wszelkie zadania wykonywane przez supply chain managera mają wpłynąć na wydajność i optymalizację pracy oraz zasobów. Dba on nie tylko o materiały i produkty, lecz także o finanse i kapitał ludzki, planując i koordynując różne aspekty pracy magazynu. To samo tyczy się wdrażania wszelkich strategii dotyczących dystrybucji czy zaopatrzenia.